Een aantrekkelijk binnenstad is een belangrijke economische motto voor stad en regio. Soms tegenstrijdige belangen zoals horeca, winkelen, werken, wonen en toerisme dienen er gecombineerd te worden. ‘s-Hertogenbosch moet investeren om een aantrekkelijke binnenstad te blijven, onder meer door een professioneel centrummanagement waarin winkeliers, vastgoedeigenaren, woningbouw-coöperaties, bewoners en gemeente samenwerken om de binnenstad aantrekkelijk te houden voor alle doeleinden.
Gestreefd moet worden naar een optimale mix van alle relevante binnenstadsfuncties: winkels, horeca, evenementen, culturele functies, wonen, dienstverlening en toerisme. D66 wil dat retail een van de vitale functies in de binnenstad moet blijven.
Het doel moet zijn meer bezoekers, meer bestedingen en een verlenging van de gemiddelde verblijfsduur (winkelen, hotelovernachtingen) in het stadscentrum te creëren. Door verbetering van de kwaliteit van de bezoekersbeleving wordt het vanzelf aantrekkelijker meer dagen in ’s-Hertogenbosch en omgeving te verblijven. Dat kan door het bevorderen van een aantrekkelijk en vernieuwend winkelaanbod, in te spelen op kansrijke ruimtelijke mogelijkheden In het stadscentrum en flexibele regelgeving door de gemeente.
Retailondernemers moeten de ruimte hebben zich aan te kunnen passen aan veranderende voorkeuren van consumenten, zowel in winkeltijden als in fysieke inrichting en uitstraling van de panden.
Er zullen soms evenementen afvallen. De criteria voor toekenning van een eventuele subsidie dienen transparant te zijn en moeten regelmatig worden geëvalueerd. De gemeente moet hierin een faciliterende rol spelen. Door meer ondernemerschap moeten evenementen een break-even resultaat kunnen halen. D66 vindt dat subsidie voor een evenement alleen toegekend kan worden als het evenement aantoonbare meerwaarde biedt op cultureel gebied of een duidelijk herkenbare rol binnen de citymarketing vervult.
Samenwerkingsverbanden richten zich op de ontwikkeling van een samen gedragen binnenstadvisie en de uitvoering daarvan. Een gezamenlijk citymarketing-beleid maakt daar onderdeel van uit.